Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Friday, 28 June 2013

PANAS!!! SUBHANALLAH!!TOLONG BAGI KOMEN PASAL VIDEO NI?? @ustazfathulbari

MF hairan dan pelik,selama ni MF tak pernah pon diajar cara begini,betul ke ni??? tolong sat sahabat-sahabat,ustaz-ustaz,ulamak-ulamak semua.Bagi komen dan penerangan berkenaan perkara ni!!!

Setahu MF dan pasti sangat,Nabi kita MUHAMMAD S.A.W,tidak penah pun mengajar kita cara sedemikian,ISLAM itu MUDAH,ISLAM itu INDAH!!!! SUBHANALLAH...MAHA SUCI ALLAH!!

Tapi INDAH ke dengan cara begini????

Kalau la cara ni tak betul,perkara-perkara macam harus kita bendung dengan cepat agar umat islam tidak terjebak dan terpesong jauh akidahnya.Cuba kita lihat cara puak-puak SYIAH memuji tuhan mereka,dah macam sama je kan.


MF cuba sertakan bagaimana TATA CARA BERZIKIR yang sebenar...cuba fahami dan bezakan keduanya..



Tarekat Naqsandiyah, seperti juga tarekat yang lainnya mempunyai tata cara ritual tersendiri, sebagai berikut:
  1. Husy dar dam, “sadar diwaktu bernafas” suatu latihan dimana seseorang harus  menjaga diri dari kekhilafan dan kealpaan ketika keluar masuk nafas, supaya hati selalu merasakan kehadiran Allah. Hal ini dikarenaka setiap keluar masuk nafas yang hadir beserta Allah, memberikan kekuatan spiritual dan membawa orang lebih dekat kepada Allah. karena kalau orang lupa dan kurang perhatian berarti kematian spiritual dan mengakibatkan orang akan jauh dari Allah.
  2. Nadzar bar qadam, “menjaga langkah” seorang murid yang sedang menjalani khalwat suluk , bila berjalan harus menundukkan kepala, melihat ke arah kaki. Dan apabila duduk, tidak memandang ke kiri atau ke kanan. Sebab memandang kepada keaneka ragaman ukiran dan warna dapat melalaikan orang lain dari mengingat Allah, selain itu juga supaya tujuan-tujuan yang (rohaninya) tidak dikacaukan oleh segala hal yang berada di sekelilingnya yang tidak relevan.
  3. Safar dar wathan, “ melakukan perjalanannya di tanah kelahiran”, maknanya adalah melakukan perjalanan batin dengan meninggalkan segala bentuk ketidaksempurnaannya sebagai manusia menuju kesadaran akibat hakikatnya sebagai makhluk yang mulia. Atau maknanya adalah berpindah dari sifat-sifat manusia yang rendah kepada sifat-sifat malaikat yang terpuji.
  4. Khalwat dar anjuman,” sepi di tengah keramaian”, khalwat bermakna menyepinya seorang murid, sementara anjumandapat berarti perkumpulan tertentu. Berkhalwat terbagi menjadi dua bagian, yaitu:
    1. a.       Khalwat lahir, yaitu orang yang bersuluk mengasingkan diri ke sebuah tempat tersisih dari masyarakat.
    2. b.      Khalwat batin, yaitu mata hati menyaksikan rahasia kebesaran Allah dalam pergaulan sesame makhluk.
  5. Yad krad,”ingat atau menyebut” ialah berdzikir terus-menerus mengingat Allah, baik zikir ism al-dzat (menyebut Allah), maupun dzikir naïf itsbat (menyebut La ila>ha Illa> Allah). bagi kaum Naqsabandiyah zikir itu tidak terbatas dilakukan secara berjamaah ataupun sendirian sesudah shalat, tetapi terus-menerus supaya di dalam hati bersemayam kesadaran akan Allah yang permanen.
  6. Ba>z Ghust, “kembali “, memperbaharui”. Hal ini dilakukan untuk mengendalikan hati agar tidak condong kepada hal-hal yang menyimpang. Sesudah menghela nafas, orang yang berzikir itu kembali bermunajat dengan mengucapkan kalimat yang mulia ilahi> anta maqshudi> wa ridhaka mathlubi>.( ya tuhanku, engkaulah tempatku memohon dan keridhaanMu lah yang ku harapkan). Sewaktu mengucapkan zikir, makna dari kalimat ini harus selalu berada di hati seseorang, untuk mengarahkan perasaannya yang paling halus kepada Allah semata.
  7. Niga>h Dasyt,” waspada”. Ialah setiap murid harus menjaga hati, pikiran, dan perasaan dari sesuatu walapun sekejap seketika melakukan zikir tauhid. Hal ini bertujuan untuk mencegah agar pikiran dan perasaan tidak menyimpang dari   kesadaran yang tetap akan Tuhan, dan untuk memelihara pikiran dari perilaku agar sesuai dengan makna dzikir tersebut.
  8. Ya>d dasyt,”mengingat kembali” adalah tawajuh (menghadapkan diri) kepada nur dzat Allah, tanpa kata-kata. Pada hakikatnya menghadapkan diri dan mencurahkan perhatian kepada nur dzat Allah tiada lurus, kecuali sesudah Jana>’ (hilang kesadaran) yang sempurna. Tampaknya hal ini semula dikaitkan pada pengalaman langsung kesatuan dengan yang ada (wahdat al-wujud) .
Dzikir
Titik berat amalan penganut Tarekat Naqsandiyah adalah zikir. Zikir adalah berulang-ulang menyebut nama Allah atau menyatakan kalimat La ila>ha Illa> Allah dengan tujuan untuk mencapai kesadaran akan Allah. para penganut Naqsabandiyah lebih sering melakukan zikir sendiri, tetapi bagi mereka yang tempat tinggalnya berdekatan dengan syaikh cenderung iktu serta secara teratur dalam pertemuan dimana majlis zikir dilakukan. Tarekat Naqsabandiyah mempunyai dua macam zikir, yaitu:
  1. Zikir Ism al-dzat, artinya mengingat nama yang Haqiqi dengan mengucapkan nama Allah berulang-ulang dalam hati, ribuan kali sambil memusatkan perhatian kepada Allah.
  2. Zikir tauhid, artinya mengingat keesaan. Zikir ini terdiri atas bacaan perlahan diiringi dengan pengaturan nafas, kalimat La ila>ha Illa> Allah, yang dibayangkan seperti menggambar jalan (garis) memalui tubuh. Caranya, pertama bunyi La> digambar dari daerah pusar terus ke atas sampai ke ubun-ubun, kedua. Bunyi ila>ha  turun ke kanan dan berhenti di ujung bahu kanan, ketiga, kata berikutnya illa>  dimulai dan turun melewati bidang dada sampai ke jantung, dan ke arah jantung inilah kata terakhir Allah dihujamkan sekuat tenaga. Orang yang sedang berzikir membayangkan jantung itu berdenyutkan nama Allah, dan memusnahkan segala kotoran.
Sebagian ulama menyatakan bahwa zikir anggota tubuh (jawarih) adalah:
  1. Zikir mata dengan menangis
  2. Zikir telingan dengan mendengar yang baik-baik
  3. Zikir lidah dengan memuji Allah
  4. Zikir tangan dengan member sedekah
  5. Zikir badan dengan menunaikan kewajiban
  6. Zikir hati dengan takut dan mengharap
  7. Zikir roh dengan penyerahan diri kepada Allah
Terdapat 7 tingkatan zikir dalam Tarekat Naqsabandiyah:
  1. Mukasyafah, mula-mula zikir dengan menyebut Nama Allah dalam hati sebanyak 5000 kali sehari semalam. Setelah melaporkan perasaan selama berzikir, maka syaikh menaikkan zikirnya menjadi 6000 kali sehari semalam.
  2. Latha>if, setelah melaporkan perasaan yang dialami dalam berzikir itu, maka atas penilikan syaikh, dinaikkan zikirnya menjadi 7000. Dan demikianlah seterusnya menjadi 8000, 9000, 10.000 kali sehari semalam. Zikir tersebut dinamakan latha>if sebagai maqam kedua.
Maqam lathi>fah-lathi>fah juga terbagi menjadi 7 macam, yaitu:
  1. Lathi>fah al-Qalbi>, zikir sebanyak 5000 kali ditempatkan dibawah dada sebelah kiri dan kurang lebih dua jari dari rusuk.
  2. Lathi>fah al-Ru>h}, zikir sebanyak 1000 kali di bawah dada kanan, kurang lebih dua jari ke arah dada.
  3. Lathi>fah al-Sirr (1000 kali) dua jari diatas dada
  4. Lathi>fah al-Khofi (1000 kali) diatas dada kanan
  5. Lathi>fah al-Akhfa (1000 kali) di tengah-tengah dada
  6. Lathi>fah al-Nafsi al-Nathiqah (1000 kali) diatas kening
  7. Lathi>fah al-Kull al-Jasad (1000 kali) diseluruh tubuh
  8. 3.      Nafi Itsbat, 11.000 kali dengan membaca La ila>ha Illa> Allah
  9. 4.      Wuquf qalbi
  10. 5.      Ahadiah
  11. 6.      Ma’iah
  12. 7.      Tahlil    -SUMBER

P/S: KEPADA SEMUA YANG BERKEWAJIPAN TOLONG AMEK SERIUS PERKARA-PERKARA ni..

4 comments:

  1. pergh..firsttime aku tgk orang zikir gaya nie

    ReplyDelete
  2. Ibadah khusus spt zikrullah seharusnya diikuti apa yg dicontohkan oleh Rasullullah saw dan sahabat sahabat Baginda r.anhum sahaja. Kaedah yg direka reka walau tiada nas larangan ditakuti jadi lagho dan sia sia (tidak berpahala), lebih ditakuti lg termasuk bid'ah yg haram.

    ReplyDelete
  3. btui...mereka-mereka seperti tidak bertanggunjwab akan tuntutan RASULLULLAH...kita tak pernah pon diajar cni...adoi...manusia-manusia...

    ReplyDelete

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC