Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Tuesday 16 July 2013

Isu Kalimah “Allah”:Benarkah Duta Vatican Cabar Islam Di Malaysia?


Baru beberapa hari umat Islam di negara ini melaksanakan ibadah puasa yang merupakan rukun Islam yang ke-4, kita dikejutkan dengan kenyataan wakil kedutaan Vatican di Malaysia yang menyokong penuh langkah Gereja Katolik menggunakan kalimah “Allah”.


Uskup Agung Joseph Marino dalam kenyataannya itu berkata, pihaknya bersetuju dan menyokong penggunaan kalimah “Allah” di dalam kitab Bible di Semenanjung Malaysia sebagaimana yang diperjuangkan oleh golongan Katolik dan Pakatan Haram sebelum ini.

Wah! Wakil Vatican sudah bersuara di bumi Malaysia? Lagaknya bagaikan “Mursyidul Am” Pakatan Haram yang sebelum ini begitu konsisten menyokong penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible? Tidak cukupkah perkara itu dibenarkan di Sabah dan Sarawak? Kini di Semenanjung pula?

Sebagaimana yang kita tahu, isu penggunaan kalimah “Allah” itu cukup sensitif dan sangat mengguris hati seluruh umat Islam di negara ini.

PAS yang pada mulanya menyokong penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible sebelum ini pun terpaksa membuat “U-turn” di saat-saat akhir di ambang PRU ke-13 akibat takut kehilangan undi umat Islam yang marah terhadap tuntutan yang dipelopori DAP dan Kristian itu.

Tidakkah Marino tahu tentang perlembagaan Malaysia sebelum bersuara? Apa haknya untuk bersuara dan mencabar perlembagaan negara kita? Dia fikir Malaysia ini sebahagian dari Vatican City, kah?

Aku tidak faham sama ada ada mana-mana pihak yang sengaja “menjolok sarang tebuan” di sini. Siapa yang gatal mulut untuk meminta Uskup dari Vatican itu untuk bersuara?

Pada aku, jika Marino mahu bersuara sekalipun bagi pihak Kristian, dia patut bersikap adil dan sedar diri. Dia tidak wajar untuk mencampuri urusan hal ehwal agama Islam dan perlembagaan negara ini, khususnya tentang hal keistimewaan Islam di Malaysia.

Isu ini sangat sensitif. Khabarnya sebuah gereja pernah dibakar akibat isu yang diperjuang oleh Ambiga, Majlis Peguam dan beberapa pemimpin politik tertinggi DAP ini. Dan kini Marino mahu menjadi sebahagian dari mereka?

Sedarkah Marino di mana dia sedang bertapak sekarang? Tahukah dia bahawa Malaysia ini majoriti penduduknya beragama Islam, khususnya di Semenanjung Malaysia?

Tahukah Marino bahawa umat Islam di negara ini sudah bertolak ansur berkenaan isu ini di Sabah dan Sarawak? Suku dari rakyat Sabah dan separuh dari masyarakat Sarawak beragama Kristian, tapi umat Islam mampu bertoleransi di sana demi menjaga keharmonian beragama di negeri-negeri itu.

Kini Marino mahu ia dilaksanakan di Malaysia pula? Sudah diberi betis, Marino mahu paha? Apa Marino fikir Kristian itu agama rasmi di negara ini?

Pada hemat aku, Marino tahu tentang sensitiviti mengenai isu ini. Sudah tentu dia diberitahu mengenainya. Namun mengapa dia masih lagi mahu mencabar perasaan umat Islam dan keistimewaan Islam di Malaysia? Dia mahu bermain dengan “api”, kah?

Aku ingin mengingatkan Marino bahawa dia bebas untuk mengamalkan Kristian di Malaysia. Itu haknya sebagai penganut Kristian. Tiada halangan untuk itu. Tapi jangan sesekali mencabar keistimewaan Islam dan mencetus api kemarahan umat Islam. Buruk padahnya nanti.

Aku mahukan penjelasan dari kedutaan Vatican itu bagi kenyataannya yang biadap itu. Jelaskan dan minta maaf segera. Jika gagal, tak kiralah dia Uskup atau Pope sekalipun, dia wajar dihalau pulang ke Vatican serta merta sebelum umat Islam di Malaysia “naik angin”.

“Lakum dinukum waliyadin”. Kristian boleh diamalkan di Malaysia, tapi jangan sesekali usik Islam dan keistimewaannya di bumi Tanah Melayu ini! -Tok Guru.

1 comment:

  1. Maklumat diberi olih seorang paderi Christian kpd rakyat Malaysia.

    IT SAYS IN THE THE BIBLE
    Do not add to what I command you and do not subtract from it, but keep the commands of the LORD your God that I give you. "............Deuteronomy 4:2.
    "...Every word of God is flawless; he is a shield to those who take refuge in him.
    Do not add to his words, or he will rebuke you and prove you a liar. "..............Proverbs 30:5,6.
    "...Every word of God is flawless; he is a shield to those who take refuge in him.
    Do not add to his words, or he will rebuke you and prove you a liar. " ................. Revelation 22:18.
    "...As we have already said, so now I say again: If anybody is preaching to you a gospel other than what you accepted, let him be eternally condemned! ".........Galatians 1:9.
    In Deuteronomy 4:2 and Proverbs 30:5,6 clearly said the it concerns the whole Word of God. In Galatians 1:9 it is said about the Gospel. So no one have the right to add or take away anything from the Word of God.
    Proverbs 30:5-6 are took from the Holy Bible Please read
    Every word of God proves true; he is a shield to those who take refuge in him. Do not add to his words, lest he rebuke you and you be found a liar.

    but I just wonder how come the Archbishop Morino have not notice the dire warning in Deut 4:2. ?? Conclusively he has got no authority to change any text in the Bible.

    If he had deliberately supported the Malaysian Catholic church insistent to use ALLAH name then the Archbishop is a Biblical LIAR. And that applies to all wannabe & Christian who still insist that the Catholic church have their rights to use Allah name for their God knows what purposes.

    What new religion are they trying to create if they cannot follow simple instruction as in the Deuteronomy 4:2.????. All political leader and the Malaysian citizen should ask Archbishop Morino about his real intention. We don't need further trouble dear Archbishop, if you have no respect for yourself pls go else where. We don't need another LIAR in our country. Just go away please.

    ReplyDelete

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC