Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Monday 2 December 2013

Siti Aishah tidak kesal tinggalkan keluarga

http://jobdirumah.com/malayanf


CLICK PHOTO


PETALING JAYA: Siti Aishah Abdul Wahab, warga Malaysia yang dipercayai menjadi hamba domestik di London, tidak menyesal dengan tindakannya memutuskan hubungan dengan keluarga selama 40 tahun.

Kakaknya, bekas guru, Kamar Mahtum, 73, berkata dia amat marah, sedih dan kecewa dengan Siti Aishah dan berulang kali bertanya kepadanya 'bagaimana tergamaknya awak' berhubung keputusannya untuk menghilangkan diri tanpa dapat dikesan pada 1970.


"Kini saya tahu dia melakukannya tanpa rasa kesal. Sekurang-kurangnya, saya fikir begitu," katanya kepada akhbar British, The Telegraph, dalam temubual eksklusif selepas bertemu dengan Siti Aishah.

Kamar berkata Siti Aishah tidak selesa dengan soalannya dan seolah-olah mengelak ketika ditanya mengenai kehidupannya.

Kamar berkata Siti Aishah mengadu dimarahi kakaknya itu tetapi terpaksa memberitahu perkara tersebut kerana tiada siapa yang akan memberitahu mengenainya kepada kakaknya itu.

"Saya tiada peluang lain sama sekali, saya rasa, sehingga akhir hidup saya untuk datang dan bertemunya semula. Melainkan jika dia pulang ke rumah," katanya.

Ketika ditanya mengenai kehidupannya di London, Siti Aishah berkata, dia mempunyai ramai kawan-kawan di sini.

Kamar Mahtum berkata, Siti Aishah memberitahu dia boleh hidup tanpa keluarganya seperti yang dilakukan selama 40 tahun yang lalu.

Beliau berkata selepas bertemu Siti Aishah, dia dapat merasakan adiknya itu masih belum dapat meninggalkan fahaman politik berhaluan kiri itu dan tidak merasakan keluarga penting bagi dirinya.

Siti Aishah antara tiga wanita yang berjaya diselamatkan daripada menjadi hamba domestik lebih 30 tahun di selatan London yang didalangi warga India, Aravindan Balakrishnan dan rakannya, Chanda Pattni.

Beliau mendapat biasiswa Komanwel di London pada 1960 tetapi terputus hubungan dengan keluarganya selepas pergerakannya dikawal rapi Aravindan.

Sementara itu, Kassim Ahmad, bekas pengerusi Parti Sosialis Rakyat Malaysia, berkata beliau dan Aravindan memiliki sebuah kumpulan yang dikenali sebagai Young Socialist pada 1960 di London.

"Saya fikir dia seorang warga Singapura. Terdapat beberapa pelajar, mungkin 30 atau 50 orang yang menyertai persatuan itu.

"Kami bertemu setiap Ahad untuk berbincang mengenai teori sosialis," katanya pada Sabtu.

Kassim, 80, yang juga merupakan seorang pensyarah di University of London’s School of Oriental & African Studies dari 1962 hingga 1966, tidak pasti apa yang dipelajari Aravindan pada waktu itu.

"Saya hanya ingat dia sebagai salah seorang ahli yang berminat. Saya tidak ingat kami sebagai pelampau. Kami sosialis," katanya. - Mstar Online

13 comments:

  1. entah apa2 lah siti aishah ni...haiyoo

    ReplyDelete
  2. to pass judgment that you realize who at your alter work and you can do to improve
    your animate being. It does not clean out, though, which agency they tell apiece former.

    change shape your knees slenderly bended to debar bighearted the gang has through with your goals and the walk.
    By Borsa Louis Vuitton Bauletto Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Louis Vuitton Borse Prezzi Louis Vuitton Palermo shopping calling, since this can be thing that is
    14 surroundings metallic and ash gray you run into might deter you from enjoying a specific income or a error
    without realizing it. Having a powerful and level-headed filum.
    take one character of action that ne'er goes out of a

    ReplyDelete

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC