Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Tuesday 3 September 2013

Haramkah Daily Juga Tahu Sebab Mengapa Minyak Dinaikkan PM ??!! SILA BACA!!!


Keadaan kelam kabut dan agak sibuk diwaktu petang tadi tidak boleh dinafikan, keadaan ini akan berlanjutan sehingga lewat malam ini berikutan dengan kenaikan harga minyak secara mengejut yang diumumkan oleh DS Najib petang tadi.
Seperti biasa apabila ada sahaja maklumat yang menyatakan harga minyak akan naik maka sudah pasti stesen minyak di seluruh negara akan berpesta dengan kenderaan.Semuanya akan berpusu-pusu untuk mengisi minyak sebelum tengah malam ini bagi mendapatkan harga lama.
Kali terakhir harga RON95 dikaji semula adalah pada Disember 2011 apabila harga minyak naik daripada RM1.85 seliter kepada RM1.90.
Setakat ini, beberapa negara di rantau Asia seperti China dan Indonesia sudah menaikkan harga minyak di negara masing-masing ekoran kesukaran untuk menampung kenaikan harga bahan api itu.
Secara amnya kerajaan membelanjakan kira-kira RM10 bilion setahun untuk subsidi diesel dan petrol.

Ia hasil pemberian subsidi besar kepada petrol dan diesel termasuk gas memasak oleh kerajaan.

Daripada sebanyak 227 negara di dunia, Malaysia berada pada kedudukan nombor lapan negara paling murah menjual petrol dan diesel kepada rakyatnya.

Kerajaan memberi subsidi sebanyak 90.4 sen untuk setiap liter diesel serta 90 sen untuk setiap liter petrol RON 95.

Untuk diesel rakyat hanya perlu membayar RM1.80 seliter, bukannya RM2.74.

Begitu juga harga petrol RON95 yang mana rakyat hanya perlu membayar RM1.90 seliter.

Tanpa subsidi sebanyak 90 sen seliter, harga petrol RON95 sepatutnya RM2.80 seliter. Sumber
Ternyata pihak pembangkang seperti yang dilaporkan oleh Portal berita milik PAStor, Haramkah Online juga tahu akan kenaikan ini adalah disebabkan dengan Isu berdarah yang berlaku di Mesir.
Klik :  Haramkah Online
Ternyata isu minyak kalau masih mahu dijadikan bahan dan modal untuk pembangkang, ianya adalah sia sia kerana mereka sebenarnya 'kaki putaq alam' dengan berdalih berkenaan dengan isu minyak yang dihadapi oleh negara negara membangun seperti negara kita Malaysia.
P/s : Upss, Jangan asyik nak menyalahkan PM Jer, Uruk ingatla kalau kasik pembangkang Jadi PM lagi lingkuplah Malaysia ni. Silap silap subsidi pun tarak..Al Melingkuplah rakyat kali tu !!
sUMBER: UrukHai.

No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC