Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Friday 2 August 2013

FILEM TANDA PUTERA BAKAL DIPAWAGAM ORANG MELAYU WAJIB TENGOK!!!!


Sepatutnya, Filem Malaysia patut benyakkan cerita tentang negara kita, sejarah negara kita. Cuba lihat, di Negara Amerika sendiri siap ada cerita sejarah negara mereka, sama ada fantasi dan realiti, Malaysia? berapa kerat sahaja.

Bukit kepong, Leftenan Adnan, Sarjan Hassan, dan beberapa kerat sahaja menceritakan tentang sejarah negara. Tak akan hanya mempamerkan perang dunia kedua sahaja? sedangkan, bayak lagi sejarah Malayu pihak Perfileman boleh lakukan seperti Pejuangan Pasir Salak, Perjuangan Dato' Bahaman, Perjuangan Tok Janggut dan lain-lain. Jika sejarah malaysia lain, seperti Anak-Anak Sidek the movie, Mokhtar Dahari, dan banyak lagi sejarah negarawan yang sepatutnya ditayangkan ke wayang, bukannya tayangkan cerita Jiwang, Suami Isteri Bercerai, lawak bodoh dan gangster sahaja.

Apa saya lihat Industri perfileman Malaysia sungguh tandus dengan idea-idea baru, semua genre dia adalah sama, tiada beza antara satu cerita, semua pasal, Gangster, Cinta, Lawak Bodoh, tetapi ada juga beberapa cerita melayu "genre" lain, jadi saya respect yang itu, tetapi kebanyakannya semua menggunakan tajuk yang lain, "genre" yang sama. Sampai bila Industri perfileman macam ini?

Saya cadangkan Industri Perfileman patut buat Cerita lebih tentang sejarah Malaysia dan Melayu, sebagai conth Hikayat Merong Mahawangsa, saya tengok cerita itu lebih 4 kali di wayang, kerana kagum dan bangga dengan cerita tersebut, bukan itu sahaja, bahasa melayu lama digunakan untuk lebih cantik jalan cerita tersebut, saya percaya, tidak ramai Generasi zaman sekarang, tahu dengan bahasa-bahasa lama Melayu dahulu bagaimana.

Daripada Filem malaysia menayangkan sesuatu filem yang "pointless" lebih baik buat filem yang memberi pengajaran dan semangat terhadap negara kita. Disebabkan Industri perfileman kurang menyiarkan tentang perjuangan dan sejarah keindahan sejarah negara kita, Itu pasal zaman Generasi sekarang, keliru, mana satu yang sejarah Melayu Fakta dan Sejarah Melayu Auta salah satunya Industri perfileman tidak membuat sangat filem sejarah Malaysia!

‪#‎BoikotTheNewVillage‬

sumber: Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad

p/s : Tanda Putera( tengok ramai-ramai bila keluar!)

1 comment:

  1. Admin,
    bagaimana kita nak ubah industri perfileman kita? dan juga rancangan2 yang ditayangkan di televisyen.. cthnye.. byk rancangan di tv kta mempamerkan tauladan2 yang xpatut atau melampau, trutamanya cinta cintun muda mudi... rasa macam nak berbalik pada orang lama... dahulu kita ada kisah2 tauladan yang sentiasa menjadi cerita kepada anak2 muda kita.. tauladan2 yang baik2... anak2 muda pula cepat terpengaruh... bila kita tunjuk cinta je.. ramai yang berangan2 dengan cinta... cerita sejarah pula, jarang ditunjukkan... admin pernah baca x artikel dari mistisfiles? mengenai sejarah kita sebenarnya? hmm... byk lgi yg ingin sy ktekn.. tp sy org yg xpndai... dan xfhm mcm2 bende lagi..

    ReplyDelete

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC