Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Friday 23 August 2013

Mahasiswa tak reti bayar HUTANG memberontak gesa PTPTN


SHAH ALAM: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) disarankan mengadakan kerjasama dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi melaksanakan skim potongan gaji secara automatik bagi mengutip semula hutang yang enggan dibayar peminjam.
Majlis Perwakilan Pelajar UKM, Ahmad Yasyri Ahmad Mahaiyudin berkata walaupun kerajaan memutuskan untuk tidak meneruskan cadangan bagi menyenaraikan mereka yang ingkar di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS), perlu ada satu alternatif agar semua peminjam bertanggungjawab terhadap hutang mereka.

"Kalau dia boleh kesan melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri, saya rasa ianya lebih praktikal di bawah LHDN daripada Bank Negara sebabnya kesannya nanti nampak Bank Negara yang hendak menyenaraihitamkan.

"Jadi cara untuk kita pancingkan mereka membayar balik ialah dengan cara yang mereka hendak juga, maknanya mereka akan terkesan semula dengan apa yang mereka pinjam dan buat dulu.

"Sebab sama juga macam pemberian BR1M merupakan satu cara untuk kita mengesan balik orang yang tidak membayar cukai langsung, jadi kaedah yang sama boleh digunakan oleh PTPTN untuk menarik peminjam untuk membayar balik hutang yang dipinjam mereka," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Ahmad Yasyri berkata demikian merujuk kepada keputusan mesyuarat Jemaah Menteri yang memutuskan PTPTN tidak akan meneruskan cadangan untuk menyenaraikan peminjam di bawah CCRIS.

Katanya biarpun arahan itu dibuat, PTPTN masih boleh meneruskan cadangan untuk bekerjasama dengan LHDN dalam menguatkuasakan pembayaran secara automatik melalui pemotongan gaji.

Yasyri berkata langkah pemotongan gaji ini juga turut boleh dilakukan dalam usaha menggalakkan budaya pembayaran balik sebagai kemudahan pembiayaan pendidikan kepada generasi seterusnya.

"Masalahnya sekarang ini yang menjadi kekangan ialah mereka yang tidak membayar langsung dan suka bayar lambat, ini yang akan menyusahkan orang lain contohnya menyebabkan pinjaman dikurangkan tetapi kos terus meningkat," katanya.

PTPTN sebelum ini bercadang mahu melaksanakan pemotongan gaji secara wajib bagi mendapatkan semula pinjaman daripada peminjam yang gagal berbuat demikian.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Hasmah Abdullah berkata, pihaknya sedang dalam proses membuat dan mengemas kini draf undang-undang, sistem dan operasi dengan PTPTN bagi membolehkannya mengutip pinjaman dengan lebih berkesan.

Bagaimanapun katanya, buat masa sekarang, peminjam masih boleh terus membuat bayaran secara sukarela di LHDN kerana pihaknya adalah salah satu daripada saluran untuk mereka membuat pembayaran pinjaman.-antarapos.

Pendapat MF: sebagai penghutang sewajarnya tidak layak untuk mempertikaikan,dah berhutang kena la bayar,ini tidak dok tangguh2 .Sebenarnya MF tak sokong PTPTN sampai ke CCRIS ,tapi itulah rakyat malaysia ni mudah sangat naik tocang,bila tak buat macan tu haran nak bayar,tapi bila dah kena mula la melolong macam tak bersalah je,bak pepatah :

"kalau lapar porgi la makang,tapi kalau dah berhutang roti la bayor"

No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC