Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Saturday 31 August 2013

TIADA JALAN KELUAR UNTUK GENG KONGSI GELAP KECUALI MATI!!! -AHLI


Kuala Lumpur – Selepas mengangkat sumpah menjadi ahli kumpulan kongsi gelap, tiada istilah tarik diri atau letak jawatan dan hanya mati menjadi satu-satunya jalan keluar.

Peraturan asas itulah yang menyebabkan kebanyakan ahli geng kongsi gelap tidak berani meninggalkan kumpulan masing-masing dan ada kala berlaku kejadian pembunuhan di kalangan mereka. Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) Bukit Aman,



Datuk Abd Jalil Hassan berkata sebelum menamatkan riwayat ahli mereka yang ingkar arahan, belot atau mahu keluar geng, ahli terbabit terlebih dulu akan dikasari serta diugut. “Berikutnya, ahli itu akan diancam bunuh dan kemuncaknya ahli itu akan dibunuh.

Semua tindakan ini dilakukan bagi menakutkan ahli daripada meninggalkan kumpulan dianggotai mereka,” katanya kepada Harian Metro.

Sementara itu, seorang ahli kumpulan kongsi gelap yang mahu dikenali sebagai Burn, 36, berkata peraturan melarang ahli keluar daripada kumpulan diguna pakai hampir semua kongsi gelap termasuk Geng 04, 08 dan 36.

Menurutnya, istilah ‘keluar’ hanya merujuk kematian sama ada mati secara normal atau dibunuh rakan lain.

“Sekali masuk tiada jalan keluar… jalan keluar hanyalah mati. Malah, istilah ‘keluar’ dianggap satu pembelotan bagi kumpulan kongsi gelap,” katanya yang mendakwa kini sudah kurang aktif dalam aktiviti kumpulannya.
Burn berkata, ada ramai ahli kumpulan kongsi gelap pada mulanya tertarik untuk menjadi ahli atas pelbagai dakwaan ‘kelebihan’ yang diperoleh sekiranya menyertai pertubuhan itu.


123 N 123 123 N 123

“Kononnya, jika menjadi ahli kongsi gelap mereka akan selamat dan tidak akan diganggu kumpulan atau individu lain, selain ada ramai kawan sehidup semati yang akan membantu jika ada masalah dan pelbagai janji manis lain.

“Namun, semua itu sebenarnya hanyalah indah khabar daripada rupa. Apabila menjadi ahli, pelbagai yuran bulanan dilakukan dan mulalah melihat banyak aktiviti sebenar kumpulan itu seperti pengedaran dadah, pemerasan, ugutan dan pergaduhan,” katanya.


Menurutnya, apabila ada ahli yang insaf dan mahu meninggalkan kumpulan, dia akan diugut dan dipukul.

“Bukan setakat dirinya, malah keluarganya juga mungkin akan diganggu dan diperas ugut. Lebih kejam, pengikut yang mahu meninggalkan kumpulan mungkin akan dibunuh,” katanya.
Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi semalam mengumumkan nama 49 kumpulan kongsi gelap berbahaya dan masih aktif menjalankan pelbagai kegiatan jenayah.

Menurutnya, kewujudan geng kongsi gelap itu jelas menyalahi undang-undang mengikut Seksyen 5 (1) Akta Pertubuhan 1966 pada 28 Ogos lalu menerusi Pewartaan P.U 272/2013.
“Pewartaan itu dilakukan mengikut peruntukan Seksyen 5 Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) yang berkaitan dengan kuasa menteri dalam mengisytiharkan sesebuah pertubuhan itu sebagai menyalahi undang-undang.

“Selepas diwartakan, tiada seorang pun boleh menggunakan semula nama pertubuhan itu untuk didaftarkan sebagai pertubuhan berdasarkan peruntukan Seksyen 7(3)(b) Akta Pertubuhan 1966,” katanya. – Hmetro

1 comment:

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC