Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Thursday 12 September 2013

I.S.A HARUS DIWUJUDKAN KEMBALI!! MENGAPA?? sila baca!!




SHAH ALAM – “Apakah hari ini kita sudah berasa selamat selepas pelbagai akta dimansuhkan?" demikian soal Tokoh Wartawan Negara, Datuk A Kadir Jasin dalam Wacana Siri 23 ‘Polis Hilang Sengat : Apa Selepas Ordinan Darurat (EO)’ di Auditorium Karangkraf, di sini, semalam.

Beliau berkata, jika kita ada empat atau lima pengawal peribadi bolehlah berasa selamat.

"Kalau tiada bodyguard yang duduk di rumah biasa, yang pergi membeli belah di tempat biasa, yang pergi letak kereta di tempat biasa dan yang tidak duduk di kediaman dikawal saya rasa mereka tidak berasa selamat. Jadi demokrasi kita sudah tidak selamat,” katanya.

Wacana Siri ke-23 ini dikendalikan penganalisis jenayah, Datuk Akhbar Satar sebagai moderator.

Turut  hadir bekas Timbalan Menteri  Dalam Negeri, Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata, rasa tidak selamat itu wujud apabila banyak akta yang selama ini menjaga keselamatan sudah dimansuhkan.

“Akta yang ada sebelum ini cukup bagus. Bukan sahaja melindungi kita, malah ia juga melindungi penjenayah. Ramai yang tidak nampak kebaikan tersebut termasuklah pihak pembangkang.

“Saya ibaratkan polis seumpama lebah. Orang ingat mereka hilang sengat. Seekor lebah jika menyengat, akan jadi bising satu negara, mereka tak ingat jasa beratus-ratus ekor lebah yang memberikan madu kepada mereka,” katanya.

Jelasnya, jangan kerana dua atau tiga orang polis  dikaitkan dengan pelbagai kesalahan termasuk hasutan, desakan atau rasuah, masyarakat terus menyalahkan pasukan itu.

"Bukan sahaja Akta Kesalahan Dalam Negeri (ISA), EO dan Akta Buang Negeri 1959. Ini semua perlu. Masalah kita adalah tidak tahu sejarah. ISA untuk menjamin keselamatan. Kali ini (demokrasi) lebih hebat dari zaman Tun Abdul Razak,” katanya.

Pendapat sama turut diakui bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang menyifatkan, bekas tahanan ISA yang dilepaskan memberi bahaya kepada masyarakat.

“Trend kongsi gelap dianggap serius apabila mereka sudah berani mempamerkan diri secara terbuka.

“Disebabkan tiadanya EO, mereka ini bebas berleluasa dalam khalayak. Kebanyakan mereka kembali pada jenayah lampau," katanya.

Beliau berkata, perlunya ada satu akta baru sebelum EO dimansuhkan.

Seorang lagi ahli panel, bekas Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Tan Sri Zaman Khan berkata, beliau juga tidak menolak pemansuhan EO ini memberi kemudahan kepada penjenayah dan kumpulan kongsi gelap untuk terus aktif secara terang-terangan.

“Sebelum EO dimansuhkan, ada ke kongsi gelap berani tampil  buat perarakan kematian, naikkan bendera dan sebagainya. Ini menjadikan negara kita seperti tiada undang-undang," katanya.-sinar

No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC