Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Wednesday, 29 May 2013

MANA DATANGNYA PENGUNDI HANTU CINA??wajib baca!!!

Sekarang ramai yang bercerita tentang undi populis. Heran sonofbitch Ajaib pula rasanya. Dah bertahun-tahun sejak merdeka aku tak pernah dengar pasal undi populis di Malaysia ini tetiba je timbul pulak undi polulis. Sepanjang usia aku yang dah nak capai 54 tahun ini, setahu aku undi populis merujuk kepada individu yang bertanding bukannya parti yang bertanding.

Undi seperti ini biasanya diamalkan di negara-negara republik yang tidak mempunyai Raja/Sultan tetapi melantik Presiden. Itupun kalau sekiranya pertandingan tersebut ditujukan kepada jawatan presiden sahaja. Jadi, sesiapa yang ingin menjawat jawatan tersebut akan berkempen secara individu. Apabila dilantik sebagai Presiden maka beliau berhak melantik kabinetnya walaupun parti yang diwakilinya tidak mempunyai majoriti kerusi di Parlimen.  Sekiranya keadaan ini berlaku maka segala perancangan dan cadangannya akan bergantung kepada persetujuan wakil-wakil parti yang ada di dalam dewan tersebut. Di sinilah berlakunya lobi melobi untuk meluluskan sesuatu rang (bil) atau peruntukan undang-undang yang dicadangkan.


Kalau nak ikutkan undi populis macam-macam versi boleh digunakan seperti di bawah ini:

1. Undi populis Individu = Undi tertinggi

Klik imej untuk paparan jelas
ONG KIAN MING - DAP
PM dari kalangan orang Islam? CHE ROSLI BIN CHE MAT - PAS - Kapar, Selangor
Takkanlah salah seorang daripada dua MP dari PKR kerana kedua-duanya adalah beragama Hindu.
Najib pula di tempat yang ke 17. Di mana pula Anwar Ibrahim?

2. Undi Populis Individu = Majoriti Tertinggi

Klik imej untuk paparan jelas
 TERESA KOK SUH SIM - DAP
PM dari kalangan orang Islam? Sudah pastilah Najib walaupun berkedudukan tempat ke 9!
(Anwar Ibrahim nombor berapa ek?)

3. Undi Populis Individu = Peratus Tertinggi
Klik imej untuk paparan jelas
NORAH BINTI ABD RAHMAN - BN Component.
Nak gunapakai peratus tertinggi? Lu pikir laaa sendiri! hehehe
(oppssss... Najib nombor 25. Di mana kedudukan Anwar Ibrahim?)

Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat lebih merupakan gabungan dan persefahaman parti yang bertanding untuk mengelakkan berlakunya pertindihan pencalunan di sesuatu tempat. Dengan cara ini, kemenangan akan lebih mudah dicapai untuk sesuatu parti kerana saingan yang berkurangan. Dengan cara ini, pembahagian kerusi akan lebih mudah dilakukan untuk parti-parti di dalam sesuatu gabungan.

Perbezaan di antara kedua gabungan ini ialah, Barisan Nasional adalah satu gabungan yang berdaftar dan sah di sisi undang-undang sementara Pakatan Rakyat pula merupakan gabungan yang TIDAK SAH, cuma pakat-pakat saja. Dalam pakat-pakat pun tak sepakat juga. Ada yang bertembung sesama sendiri menggunakan lambang parti masing-masing tidak termasuk yang menggunakan lambang BEBAS.

Namun begitu, yang bertanding sebenarnya ialah PARTI dan CALUN parti kerana pengundi akan memilih agenda, prinsip dan teras perjuangan seseorang calun dan/atau parti yang bertanding. Sekirannya undi populis ditujukan kepada parti yang bertanding, maka UMNO masih mendahului parti-parti lain walaupun setelah ditolak undi calun-calun parti komponen di dalam Barisan Nasional termasuk Datuk Zulkifli Nordin yang bertanding atas tiket BN tapi mewakili BEBAS.

4. Undi Populis Parti = Parti

Klik imej untuk paparan jelas
Klik imej untuk paparan jelas

Bila aku tengok analisis dari beberapa blog, senyum gak aku. korang bacalah sendiri ya. hehehehe



TETAPI,
yang paling menarik sekali ialah analisis dari blog Angin Perubahan seperti di bawah ini. Peningkatan kerusi Ahli Parlimen Islam terutama dalam BN meningkat sedangkan dalam Pakatan Rakyat merosok menjadi puak minoriti. Ahli Parlimen Islam dalam PR puak minoriti?
 
Walaupun peningkatan 3 kerusi secara keseluruhannya agak kecil tetapi penguasaan Ahli Parlimen Islam di Malaysia (yang kebanyakannya daripada BN) pada PRU13 masih membanggakan. Sekiranya dua mantan MB yang bertanding Parlimen (Johor dan Melaka) menang, keputusannya menjadi lebih menarik bukan?

PRU12 Islam Bukan Islam Beza
PRU13 Islam Bukan Islam Beza
Barisan Nasional 90 50 40
Barisan Nasional 101 32 69
Pembangkang 44 38 6
Pembangkang 36 53 -17
Jumlah 134 88 46
Jumlah 137 85 49

Sama ada pemimpin Islam ini diterima Nabi atau tak nak diakui umat baginda tu bukan kerja aku. Kah kah kah!-SUMBER


Blog & Entri Berkaitan:
  1. Macam Di KK - Undi Popular VS Jumlah Kerusi Mana Penentu Kuasa Parlimen
  2. Dr MIM - Terkini! Rahsia Besar 'Undi Popular' Yang Tidak Didedahkan Oleh Anwar, Guan Eng & Pembangkang
  3. Angin Perubahan - Realiti Politik Umat Islam Malaysia : Jumlah Kerusi Ahli Parlimen Islam Dan Bukan Islam
  4. Zulkifli Nordin - Mitos Undi Popular


No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC