Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Tuesday 26 November 2013

Bila Mahathir Ubah Waktu , Umur Kita Pendek 30 Minit


http://iklansticky.com/hop.php?ref=sham87
 KLIK PHOTO


Bila Mahathir Ubah Waktu , Umur Kita Pendek 30 Minit

Pada satu hari sedang saya berbual dengan seorang kenalan saya, setelah kian lama tiba tiba perbualan terhala kepada Tun Dr. Mahathir. Tanya kenalan saya ini " tahu tak hang apa sebab Orang macam Nik Aziz , Hj Hadi dan Anwar marah kat Tun Dr. Mahathir?" Saya geleng kan kepala saya.


"Sebab Tun Dr. Mahathir lah nyawa kita semua pendek setengah jam' kata nya.

"Kalau tidak, tentu awak dengan saya sebenar nya sedang bual kejap lagi dan bukan nya sekarang" kata nya. Saya pun ????

Dia sambung , "dulu dulu kita ni ada setengah jam dalam hidup kita, tapi Tun Tun Dr. Mahathir ubah kan waktu semenanjung Malaysia di sama kan dengan waktu Sabah dan Sarawak, jadi kita pun kena buang 30 minit dari hidup kita. Tu lah pasal nya" tambah dia lagi.

Oh baru saya teringat kejadian pada satu malan di tahun 1981. Secara teknikal kita memang telah lesap kan 30 minit dari diri kita akibat pelarasan waktu itu.

Baca petikan ini :-

The historic event was brought about by former prime minister Tun Dr Tun Dr. Mahathir Mohamad's proposal to adopt a Standard Malaysian Time that standardised the peninsular time with Sabah and Sarawak, which were originally a half hour ahead.

Millions watched on television at 11.30pm on Dec 31, 1981, when the minute hand of the clock tower at the Sultan Abdul Samad building here was pushed half an hour forward to midnight.

Ini rupa nya yang membuat 3 orang kuat Pakatan marah kat Tun Dr. Mahathir , baru saya tahu. hebat mana depa tu tetap Tun Dr. Mahathir berjaya lesap kan 30 minit dari mereka. Hebat lah Tun Dr. Mahathir.

Kenalan saya tu sambung " la ni kita ni solat 30 minit lagi awai hang tau tak. Kalau hang aksiden la ni, hang sepatut nya aksiden sat lagi 30 minit hang tau tak? kata nya.

"begitu jugak kalau hang mati la ni, hang sepatut mati sat lagi."
Saya pun dah tak terjawap.

'Kalau Tun Dr. Mahathir lambat kan setengah jam tak pa jugak, boleh aku pi belik mapiau dulu baru beli no ekok, tengok nombor apa yang keluaq dulu"

Dari perbualan itu baru lah saya terasa hebat nya Tun Dr. Mahathir membuat satu perubahan yang di rasai oleh semua umat Malaysia yang lahir sebelum 1981. Hebat. Mana ada pemimpin dunia boleh ubah waktu? ada ke? hanya pemimpin Melayu sahaja dlm dunia ini yang fikir sejauh itu. 2 latitude dalam sebuah negara di lakar kan jadi satu.

Oh Lupa, Tun Dr. Mahathir juga pernah saran kan alquran di tafsir semula.
Maksud nya itu di kaji semula. Tapi berlori lori fitnah di lontar kan kepada Tun M.Kerana salah faham.

Yang di maksud kan Tun Dr. Mahathir ia lah tafsir ,ia itu erti dan maksud ayat quran, dan bukan nya ayat quran itu. Di tambah lagi tafsir yang sedang kita baca jugak di tafsir kan oleh umat sebelum kita. Juga seorang manusia.Quran hidup sepanjang zaman, walau pun nabi pernah buat benda hebat seperti belah bulan dan dan naik ke langit dengan tunggang kenderaan cepat dan pantas( buraq) tetapi quran tetap lebih besar dari mukjizat lain.

Cuba fikir kan yang ini. Jika ayat quran itu berbunyi " Unzur Sumunzuur" ayat nya tetap yang itu, tapi maksud tafsir nya ia lah - "Look, have another Look," dan jugak di tafsir sebagai "see cant you see" oleh orang yang lain pula.So, satu ayat tetapi pelbagai tafsir Kalau dalam bahasa Melayu pula maksud nya " lihat dan Lihat lah" atau yang lagi satu "Lihat dan perhati kan lah" mana satu?

Jadi apa salah di tafsir maksud baru dan bukan nya pengubahan ayat. Dengan penambahan penambahan ILMu baru dan kajian baru serta "new found evidence" maka amat lah sesuai saranan itu.

Kalau dulu maksud Tha ha, Alf Lam mim, Khaf ha ya ain sad, di tulis maksud tafsir sebagai " only allah knows best" atau pun "Allah sahaja yang tahu maksud nya". Kini dengan kemajuan zaman dan penciptaan alat komputer yang boleh mengira huruf , baru lah kajian mendapati ayat mula surah itu ada lah kekunci ayat supaya tidak boleh di tambah satu alif pun dalam al quran malah tambah satu ba pun akan lari penjumlahan ayat quran yang bermaksud "dan demi di atas nya ada sembilan belas" - (and over it is ninteen".


Chapter (74) sūrat l-mudathir (The One Enveloped)

Sahih International: Over it are nineteen [angels].
Pickthall: Above it are nineteen.
Yusuf Ali: Over it are Nineteen.
Shakir: Over it are nineteen.


Jikalau di tambah satu huruf pun di darab dengan 19 akan ada decimal.Jadi ada penipuan dan pengubahan ayat. Itu yang di kata kan alquran ini dari maha agung.

Jadi tak salah lah saranan Tun Dr. Mahathir.

Ayat quran sudah lama meneyebut "dan akan kami kira sebesar zarrah perbuatan baik kamu dan sebesar zarrah ..." Memang lah alquran itu jauh meningal kan zaman, zarrah by the way is atom.Hanya tunggu umat mengkaji lebih mendalam sahaja`.

"dan kami jadi kan nya seperti bunga rose merah" hanya setelah di cipta hubble teleskop baru lah boleh di lihat kejadian permulaan galaxy di angkasa yang memang berwarna seperti bunga ros merah.

Maka kena lah kita istihar pemimpin melayu memang otak nya hebat hebat , cuma ada yang cuba perlekeh kan nya dan memuja pemimpin kapir pula. Jadi berbalik kepada peristiwa jam di cepat kan 30 minit , rakyat ramai yang tidak tahu dan lupa. Tambah lagi yang muda remaja.

Jangan lah kita ikut contoh parti yang suka cerita peristiwa 1300 tahun lalu tapi lupa tentang yang berlaku puluhan tahun lalu. Tu yang memuja kominis dan suka kepada DAP. sebab ayah dia bukan keluar ke jalan raya pertahan kan bangsa dia di kampung baru dan kampung datuk keramat pada tahun 1969.

Dan ada sekor pemimpin ntah di mana dia ketika peristiwa itu , tidak lah dia melihat apa terjadi kepada orang melayu di Petaling Street, panggung wayang dan Setapak. ITu yang suka sangat cium pungung DAP.

Tinggal kan lah dia , biar lah bulan bicara sendiri, bak kata Broery.

Kita terus kan perjuangan agama bangsa dan tanahair. Alif ba taa. Sesuai pulak permulaan ayat dengan bahasa Umat melayu ni ye.



CC: SSTDMM

No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC