Pages

Followers

ENTRI TERBARU MALAYAN FIGHTER

Wednesday 6 November 2013

Bahana Penggunaan WHATAPPS!! Mesti Baca!!

Errr.. betul ke Whatsapp boleh digodam / hacked? Dari sebuah blog Mat Saleh yaang aku baca.... kebenarannya agak mengejutkan. Ini dikatakan sebuah kebocoran yang agak serius di Whatsapp di mana sesiapa saja kini boleh baca mesej-mesej Whatsapp anda!!


Dikatakan, oleh kerana Whatsapp telah menjadi media komunikasi penting pada hari ini telah menjadikannya popular dan tarikan para pengkaji dan penggodam / hackers, untuk mendapatkan akses kepada perkara-perkara peribadi yang dikongsi menerusi Whatsapp.

Walaupun pihak Whatsapp menyatakan mereka telah menaikkan tahap keselamatan Whatsapp dengan pelbagai kod dan enkripsi yang rumit selepas terkena serangan pertama oleh beberapa hacker Pakistan. Ianya masih amat diragui.

Alkemade adalah seorang penyelidik dari Uthrect University di Netherlands yang bekerja dalam bidang sains komputer. Beliau memberitahu, semasa beliau dalam pengajian keatas sumber terbuka Adium, 'projek mesej segera', beliau telah menemui kelemahan dan kecacatan dalam enkripsi dan kod yang digunakan untuk keselamatan oleh Whatsapp.

Seorang penggodam Whatsapp mampu mendapatkan semula plaintext melalui baits yang dihantar. Ini termasuklah mendapatkan gambar-gambar, menukar status whatsapp dan lebih buruk lagi, penggodam mampu berbual dengan rakan anda!!


CONTOH BAGAIMANA PENGGODAM MENDAPATKAN DATA DI WHATSAPP

Penggodam dan penyerang sebelum ini menggunakan cara yang agak rumit untuk mendapatkan perbualan pengguna Whatsapp, tetapi lewat ini, semakin ramai penggodam memprogram semula berjenis-jenis perisian yang lebih mudah digunakan untuk tujuan serangan ini.


Buat masa ini, beliau mengakui belum ada cara untuk menyekat Whatsapp daripada digodam. Alkemede juga mencadangkan agar orang ramai berhenti dari menggunakan Whatsapp sehingga Whatsapp berjaya mendapatkan patch terbaru untuk memperbetulkan masalah ini.-sumber

Video di bawah menujukkan bagaimana ia dilakukan....





MF: Bahaya ni...kepada suami-suami yang banyak skandal tu hati-hati la,boleh KANTOI kes naya kot...tapi apa-apa pon kalau benda baik yang kita buat,tak dak masalah kan,apa yang hendak dirisaukan..cuma BERINGAT la...

No comments:

Post a Comment

DARAH SATRIA

Popular Posts

Entri Malayan Fighter

SILA KLIK PIC